¡QUÉ BUENO ES! (How Good It Is)

Foto: Carlos Mario Lema
How good it is to take the stage with musicians you love and trust, with professionals who not only know what to play, but know how to play it – with power and grace. Our show last night at Colombia's National Library was rewarding in so many ways: we had worked very hard to design a set of songs that would showcase the best of what we do as composers and players while incorporating some of the Colombian music that inspires us, hoping in this way share a bit of our "process" with the audience, without sounding pedantic or boring, and conveying the undeniable power of roots music on musicians and music lovers everywhere. Judging by the tremendous response of our audience, I feel like we accomplished out mission. But it wouldn't have been possible without the incredible support of Xumapaz's technical crew, starting with lighting director Diego Forero (and his assistants Miguel Angel Fernández and Juan Kai Mejía) who brought color and warmth to the stage (with generous support from Cecile Biquart at the Jorge Eliécer Gaitán Theater and Alvaro Moreno's magical lanterns), Jeanette Riveros and her crew at the National Library's Centro de Documentación Musical, who along with the Ministry of Culture sponsored the event, audio engineer Milton Piñeros, and Xumapaz bassist, Alexander Vargas, who besides kicking butt on that bass managed to set up and pull off a 24-track recording of the gig (with help from Federico Viviescas). Working with soprano sax player Juan Benavides for the first time was also amazing. He brought something new and exciting to the project, as both a fine musician and a fine human being. But my most special thanks go to Alejo, Linus, César, Pacheco, and Alex, the core of this project, who once again gave it everything they had... and truly shone.

¡Qué tan bueno montarse en un escenario con músicos que uno quiere y en que se puede confiar! Con profesionales que saben no solamente qué tocar sino cómo tocarlo – con poder y elegancia. Nuestro concierto anoche en la Biblioteca Nacional fue tan gratificante, y por muchas razones: habíamos trabajado duro para preparar un programa que representaría lo que somos como compositores e intérpretes y que daría a la vez una idea de la música (en este caso, colombiana) que nos inspira. Y yo quería compartir con el público un poco de nuestro "proceso", sin ser pedante ni aburrir a nadie (porque ese proceso creativo, para mí, es pura alegría) y comunicar la fuerza innegable que tiene la música "roots" (o folclórica, o lo que la quieran llamar) para los músicos y para los amantes de la música en el mundo entero. Basado en la respuesta tan bonita del público anoche, siento que cumplimos esta misión. Pero no hubiera sido posible sin el apoyo de nuestro equipo técnico, empezando por nuestro luminotécnico, Diego Forero (y sus asistentes Miguel Angel Fernández y Juan Kai Mejía) quien supo llenar el escenario de calor y color (con el apoyo generoso de Cecile Biquart del Teatro Jorge Eliécer Gaitán y los faroles mágicos de Álvaro Moreno), Jeanette Riveros y su equipo del Centro de Documentación Musical de la Biblioteca Nacional, quienes con el Ministerio de Cultura organizaron el evento, el ingeniero Milton Piñeros, y el bajista de Xumapaz, Alexander Vargas, quien además de tocar bien BADASS ese bajo, logró sacar una grabación en 24 pistas del concierto (con la ayuda de Federico Viviescas). Tocar con saxofonista Juan Benavides por primera vez fue también maravilloso. Trajo algo nuevo al proyecto, como músico y como ser humano. Pero mis agradecimientos (y felicitaciones) sobre todo a Alejo, Linus, César, Pacheco y Alex, el alma de este proyecto, quienes una vez más se entregaron completamente y con mucha alegría... y brillaron.